Selasa, 1 Disember 2009

2012




Wednesday, November 18, 2009





Filem '2010', Ada Kaitan Dengan Kedatangan Dajjal?
HALAMAN HIBURANTERTARIK aku bila membaca ulasan filem yang menjadi primadona hiburan kini. Ulasan bertajuk Filem Hollywood '2012' Menyesatkan? Apa Kata Ulama... Filem box office yang merentap pehatian sebahagian besar penduduk planet bumi ini. Apa masalahnya?Maaf, aku ingin komen tambah.Ke 1:Filem ini ingin mengkondisikan umat manusia untuk meyakini bahawa the end of time atau apocolypse atau meyakinkaan bahawa hari Kiamat akan terjadi pada tarikh yang boleh ditentukan, iaitu pada 21 desember tahun 2012. Pada ku ini merupakan suatu ramalan yang sangat merbahaya dari sudut pandang aqidah Islam.Mengapa? Kerana Islam mengajarkan bahawa hanya Allah saja yang tahu bila berlakunya hari Kiamat. Bahkan Nabi Muhammad SAW (shollallahu ’alaih wa sallam) juga tidak tahu bila?
يَسْأَلُونَكَ عَنِ السَّاعَةِ أَيَّانَ مُرْسَاهَا قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِنْدَ رَبِّي
لَا يُجَلِّيهَا لِوَقْتِهَا إِلَّا هُوَ ثَقُلَتْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ
لَا تَأْتِيكُمْ إِلَّا بَغْتَةً يَسْأَلُونَكَ كَأَنَّكَ حَفِيٌّ عَنْهَا
قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِنْدَ اللَّهِ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ
"Mereka menanyakan kepadamu tentang kiamat: "Bilakah terjadinya?" Katakanlah: "Sesungguhnya pengetahuan tentang kiamat itu adalah pada sisi Tuhanku; tidak seorangpun yang dapat menjelaskan waktu kedatangannya selain Dia. Kiamat itu amat berat (huru-haranya bagi makhluk) yang di langit dan di bumi. Kiamat itu tidak akan datang kepadamu melainkan dengan tiba-tiba". Mereka bertanya kepadamu seakan-akan kamu benar-benar mengetahuinya. Katakanlah: "Sesungguhnya pengetahuan tentang hari kiamat itu adalah di sisi Allah, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui". (QS Al-A’raaf ayat 187)
Satu-satunya isyarat soal jadual hari Kiamat dari Rasulullah SAW hanyalah akan terjadi pada hari Jumaat. Tapi tidak disebut Jumaat bila, bulan dan tahun berapa? Wallahu a’lam. Hanya Allah Yang Maha Tahu.
Rasulullah SAW bersabda:
وَلَا تَقُومُ السَّاعَةُ إِلَّا فِي يَوْمِ الْجُمُعَةِ
“Dan tidak akan terjadi hari Kiamat kecuali pada hari Jum’at.” (HR Muslim).
Maka sesiapa yang lepas menonton filem ini yakin hari Kiamat akan berlaku pada tarikh tersebut bererti ia telah mempertaruhkan eksistensi aqidahnya.. jadi sesat. Maka tidak wajar jika ada mana-mana pihak yang mengutip maklumat selain dari sumbernya, iatu kitab Allah dan sabda Rasul Muhammad SAW. Tidak ada satu haditspun yang menjelaskan masa, bulan dan tahun kejadian hari Kiamat. Begitu juga dalam perkara-perkara lain, yang tidak berhukumkan dengan dengan sumber dari Allah dan Rasul.
Ke 2:Kisah dalam filem 2012 ini ternyata berakhir dengan masih tinggal lagi segelintir manusia yang dapat survive atau bertahan hidup sesudah dahsyatnya peristiwa hari Kiamat. Padahal dalam keimanan Islam, kita diajarkan, pada masa Malaikat Israfil meniup sangkakala pertama kali sebagai tanda Kiamat berlangsung, maka segenap makhluk bernyawa akan dimatikan Allah.Bila semuanya mati, Malaikat Israfil akan meniup sangkakala kali kedua, sebagai tanda berlangsungnya hari Berbangkit. Iaitu hari dimana kembalilah roh-roh ke jasadnya masing-masing untuk hidup semula.
وَنُفِخَ فِي الصُّورِ فَصَعِقَ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَمَنْ فِي الْأَرْضِ
إِلَّا مَنْ شَاءَ اللَّهُ ثُمَّ نُفِخَ فِيهِ أُخْرَى فَإِذَا هُمْ قِيَامٌ يَنْظُرُونَ
"Dan ditiuplah sangkakala, maka matilah siapa yang di langit dan di bumi kecuali siapa yang dikehendaki Allah. Kemudian ditiup sangkakala itu sekali lagi, maka tiba-tiba mereka berdiri menunggu (putusannya masing-masing).” (QS Az-Zumar ayat 68)
Ertinya, idea di balik filem ini amat merbahaya, kerana ia ingin mengajak penonton ingkar adanya Kiamat dalam pengertian aqidah Islam. Islam mengajar, hari Kiamat merupakan the day of total destruction of the whole universe by Allah the Al-Mighty Creator (hari penghancuran total alam semesta atas kehendak Pencipta Yang Maha Kuasa, Allah SWT). Hari Kiamat merupakan berakhirnya kehidupan fana dunia untuk selanjutnya akan hadir kehidupan abadi akhirat yang sangat berbeda dengan dunia fana ini.
Sedangkan Kiamat menurut produser filem ini, ialah 'peradaban sistem dajjal' hanyalah sebuah proses evolusi perjalanan kehidupan manusia di dunia. Sehingga setelah berlangsungnya apocolypse, masih ada segelintir manusia terus hidup melewati dahsyatnya hari Kehancuran tersebut. Maknanya akan ada sejenis kehidupan dan peradaban baru yang muncul di planet bumi ini. Selanjutnya, siapakah yang bakal memimpin dan berkuasa di dunia sesudah 2012? Itu kita akan bincangkan kemudian.
Kita lihat apakah 'Peradaban Sistem Dajjal' ini? Menurut Ahmad Thomson di dalam bukunya 'Dajjal – The AntiChrist' mengatakan bahawa dunia yang sedang kita jalani ini, terutama sejak hampir satu abad yang lalu, adalah sebuah 'Sistem Dajjal'. Peradaban dunia semenjak ghaibnya 'Sistem Islam' berdasarkan Khilafah Islamiah, telah beransur-ransur mengarah dan membentuk menjadi sebuah peradaban yang sarat dengan 'Dajjalic Values'. Kian hari kian nyata di mana nilai-nilai Ilahi yang suci dan mulia secara sistematik telah mengalami marginalisasi alias penghapusan.
Begitulah hegemoniknya sistem Dajjal sehingga menurut Ahmad Thomson bilamana dalam waktu singkat oknum Dajjal muncul ke tengah umat manusia. Dajjal tersebut akan dinobatkan menjadi pemimpin sistem tersebut. Sebab sistem yang dibina dengan sebutan 'Novus Ordo Seclorum' (the New World Order) ini, sangat compatible dengan karakteristik oknum Dajjal. Berbagai line kehidupan telah dirancang dan dibentuk agar sesuai dengan the arrival of the AntiChrist (kedatangan Dajjal).
Segenap linekehidupan manusia yang mencakup ideologi, politik, ekonomi, sosial, budaya, tentera, pertahanan-keamanan, pendidikan dan hukum dijauhkan dari dienullah alias nilai-nilai Islam. Bahkan aspek entertainment dan hiburan pun diarah untuk menyambut kedatangan Dajjal, seperti yang dilakukan oleh filem tersebut. Begitulah kira-kira...
Ke 3:
Jika kita buka situs http://www.whowillsurvive2012.com/ yang merupakan 2012-Official Movie Site, maka bila anda klik kotak berjudul ”The Experience”, maka anda akan temukan salah satu kotak pilihan lagi dengan judul Vote For The Leader of the Post 2012 World (Pilihlah Pemimpin Dunia Paska 2012). Apakah maksud dan helahnya itu?
Tuan-tuan pembaca-pembaca budiman..
Maaf.. Sesungguhnya aku bimbang, gagasan tersembunyi di balik filem ini, cuba mempromosikan 'Penyelamat Palsu Dunia', iaitu Dajjal. Dajjal yang akan digambarkan sebagai Pemimpin dan Pelindung kepada survivors atau orang-orang yang berjaya selamat melewati bencana 2012 itu. Sungguh, mereka benar-benar berharap bahawa umat manusia akan memandang Dajjal sebagai figur pemilik syurga dan neraka, alias dialah Tuhan.
Barangsiapa mematuhinya dan merasa perlu, diberikan syurga kepadanya. Dan barangsiapa yang mengingkarinya dan merasa tidak perlu kepadanya, maka bakal dimasukkan ke dalam neraka Dajjal.
Sehingga Rasulullah SAW bersabda:
وَإِنَّ مِنْ فِتْنَتِهِ أَنَّ مَعَهُ جَنَّةً وَنَارًا فَنَارُهُ جَنَّةٌ وَجَنَّتُهُ نَارٌ
“Dan sesungguhnya di antara fitnahnya Dajjal memiliki syurga dan neraka. Maka nerakanya adalah syurga (Allah) dan syurganya adalah neraka (Allah).” (HR Ibnu Majah).
Maka sudah tiba masanya bagi setiap Muslim untuk persiapkan diri dan keluarganya dari fitnah yang paling dahsyat sepanjang zaman. Itulah fitnah Dajjal.
Akhirnya kita lihat, Nabi Muhammad SAW mengajar kita beberapa panduan untuk menyelamatkan diri dari fitnah Dajjal, antaranya:
Satu: Bacalah doa permohonan perlindungan Allah pada saat duduk sholat tahiyyat terakhir dalam sebelum salam kanan dan kiri:
اللهم إني أعوذبك بِكَ مِنْ عَذَابِ جَهَنَّمَ وَمِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ
وَمِنْ فِتْنَةِ الْمَحْيَا وَالْمَمَاتِ وَمِنْ شَرِّ فِتْنَةِ الْمَسِيحِ الدَّجَّالِ
"Ya Allah, aku berlindung kepadaMu dari azab jahannam, dari azab kubur, dari fitnah kehidupan dan kematian serta dari jahatnya fitnah Al-Masih Ad-Dajjal" (HR Muslim)
Kedua: Bacalah surat Al-Kahfi di malam Jumaat atau hari Jumaat sesuai hadits berikut:
من قرأ سورة الكهف يوم الجمعة فأدرك
الدجال لم يسلط عليه ، - أو قال : لم يضره
“Barangsiapa membaca surah Al-Kahfi di hari Jumaat, maka Dajjal tidak dapat menguasainya atau memudharatkannya.” (HR Baihaqi)
Ketiga: Hafalkan sepuluh ayat pertama surat Al-Kahfi sesuai hadits berikut:
مَنْ حَفِظَ عَشْرَ آيَاتٍ مِنْ أَوَّلِ سُورَةِ الْكَهْفِ عُصِمَ مِنْ فِتْنَةِ الدَّجَّالِ
"Barangsiapa menghafal sepuluh ayat pertama surah Al-Kahfi, ia terlindungi dari fitnah Dajjal." (HR Abu Dawud)
Keempat: Menjauh dan tidak berkeinginan mendekati Dajjal pada masa kemunculannya telah tiba sesuai hadits berikut:
مَنْ سَمِعَ بِالدَّجَّالِ فَلْيَنْأَ عَنْهُ فَوَاللَّهِ إِنَّ الرَّجُلَ لَيَأْتِيهِ
وَهُوَ يَحْسِبُ أَنَّهُ مُؤْمِنٌ فَيَتَّبِعُهُ مِمَّا يَبْعَثُ بِهِ
مِنْ الشُّبُهَاتِ أَوْ لِمَا يَبْعَثُ بِهِ مِنْ الشُّبُهَاتِ هَكَذَا قَال
"Barangsiapa mendengar tentang Dajjal, hendaknya ia berupaya menjauh darinya, sebab demi Allah, sesungguhnya ada seseorang yang mendekatinya (Dajjal) sedang ia mengira bahawa Dajjal tersebut mukmin kemudian ia mengikutinya kerana faktor syubhat (tipu daya) yang ditimbulkannya." (HR Abu Dawud)
Kelima: Menetap di Mekkah atau Madinah pada masa Dajjal telah keluar dan berkeliaran dengan segenap fitnah yang ditimbulkannya. Sebagaimana hadits berikut:
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَيْسَ مِنْ بَلَدٍ إِلَّا سَيَطَؤُهُ الدَّجَّالُ إِلَّا مَكَّةَ وَالْمَدِينَةَ وَلَيْسَ نَقْبٌ مِنْ أَنْقَابِهَا إِلَّا عَلَيْهِ الْمَلَائِكَةُ صَافِّينَ تَحْرُسُهَا
"Tidak ada negeri (di dunia) melainkan akan dipijak (dilanda/diintervensi) oleh Dajjal kecuali Mekah dan Madinah kerana setiap jalan dan lereng bukit dijagai oleh barisan Malaikat." (HR Bukhari-Muslim)
Sekian, Wallahu aklam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan