Selasa, 1 Disember 2009

KALIGRAFI ISLAM.....satu keperluan.....

KALIGRAFI ISLAM

Kaligrafi ialah seni kht orang Islam sejak dahulu kala sebagai hiasan dan tulisan untuk memuji Tuhan, disini kita akan melihat tntang kesenian Islam ini degan lebih jelas dan mampu utuk kita warisi dan menguasai seni tersebut.
Sebaik melangkah kedalam sebuah studio, saya terdengar bacaan ayat-ayat suci al-Quran berkumandang di udara. Kelihatan, Amor Jomni sedang sujud diatas sejadah berwarna warni di dalam studionya yang berdekatan dengan Tunis, ibu Negara Tunisia. Nama kampung tempat tinggal dan tempat beliau bekerja ialah Hamam Lif. Matanya tertutup dan mengadap kea rah Timur sambil berdoa sebelum bekerja.
Amor Jomni ialah seorang pakar kaligrafi, iaitu mereka yang menghasilkan satu bentuk seni tulisan tangan sebagai cara meluahkan perasaam melalui kreativiti Islam, sekaligus menjadi cabang kominikasi secara rohaniah yang penting. Kaligrafi berasal dari perkataan greek yang bermaksud “kecantikan” dan “penulisan”. Ia juga satu bentuk seni hiasan yang digunakan oleh ahli kaligrafi Arab khususnya bagi mereka bentuk gaya penulisan bagi memuji dan menulis nama Tuhan.
Menurut Rabbi Yasser, seorang yang lagi ahli kaligrafi terkenal, untuk menghasilkan sebuah karya kaligrafi yang cantik seseorang itu perlu bersembahyang terlebih dahulu. Setiap hari sebelum memulakan kerja, Ammor Jonni akan bersembahyang untuk mencari inspirasi bagi menghasilkan kerja yang cemerlang. Sebaik selesai sembahyang, beliau terus duduk diatas sejadah. Seluruh bilik sunyi sepi. Beliau kini telah bersedia untuk memulakan kerja. Kelihatan jari-jemari Ammor Jonni bergerak lembut diatas kertas yang terletak diatas ribanya. Bekas dakwat dan peralatan lain seperti gunting, pisau untuk memotong pen, pengasah serta qalam yang berbeza ukuran terletak diatas meja sebelahnya.
Qalam ialah sejenis pen yang diperbuat daripada rumput buluh halus kering. Mata pen itu berbeza ukuran mengikut enam gaya penulisan Arab. Cara Ammor Jonni memegang pen juga mengikuti tradisi iaitu hanya dengan menggunakan jari tengah, telunjuk dan ibu jari sambil menulis lembut diatas sehelai kertas. Pen itu boleh dibeli di pasara tetapi dakwat yang digunakan Ammor Jomni dibuat di rumah. Lazimnya resipi dakwat adalah rahsia. Bagaimanapun pakar kaligrafi Arab itu mendedahkan bahawa ia adalah campuran jelaga bersama air hujan, garam, gam arab dan sulfat besi.
Sambil menulis cantk diatas kertas, Ammor Jomni memberitahu bahawa beliau mula memniati bidang penulisan kaligrafi sejak berusia empat tahun iaiti selepas melihat abangnya menulis. Beliau kemudian, menjadikan kerja menulis khat sebagai hobi buat beberapa tahun. Beliau berlatih dua jam setiap hari dan juga sesekali melakukan kerja secara professional untuk kerajaan atau masjid. Seperti juga dakwatnya pakar kaligrafi ini belajar sendiri. Secara rasmi kerjanya sebagai ahli kaligrafi hanya bermula 20 tahun selepas beliau memegang berus. Ammor Jomni tidak menyediakan kelas secara rasmi tetapi beliau bersedia untuk mengajar sesiapa saja yang berminat untuk belajar.
Pada 1986 bakatnya diiktiraf dunia apabila Ammor Jomni Berjaya memenangi tempat ketiga di Pertandingan antarabangsa Kaligrafi Arab di Istanbul, Turki. Dalam pertandingan itu Ammor Jomi menulis sebuah puisi dengan gaya kaligrafi parsi. Pertandingan seperti ini memerlukan juri memilih satu teks khusus, biasanya satu surah Al-quran atau puisi untuk ditulius semula oleh peserta dalam bentuk kaligrafi yang sesuai. Untuk mengenalpasti gaya penulisan kaligrafi yang sesuai untuk teks tersebut, peserta mesri menguasai pelbagai gaya enulisan kaligrafi dengan baik. Kaligrafi yang terbaik mesti berupaya menyuntik kesegaran pasa maksud teks berkenaan.
Quran ialah sumber dan rujukan terbaik kepada kaligrafi Arab. Ammor Jomni juga mendapat inspirasi daripada senaskhah Quran antic milik keluarganya yang ditulis dengan gaya Maghreb, iaitu sejenis bentuk penulisan khat yang diguna secara meluas di Afrika Utara.
Kebanyakan naskhah Al-Quran yang disimpan di muzium Kesenian Islam di Rakaka Yang terletak kira-kira 10 km dari bandaraya Islam Kairouan ditulis menggunakan gaya kaligrafi awal Arab antara abad ke-9 dan ke-16.
Masjid besar Kairouan pula adalah muzium terbaik untuk mencari bahan rujukan Al-Quran lama, buku keagamaan dan manuskrip milik dunia Islam. Mengikut satu nota pendaftaran perpustakaan, muka surat Al-Quran yang bertulis dengan dakwat emas di atas kertas kulit berwarna biru ada disimpan oleh Masjid Besar Kairouan sejak abad ke 11. Quran lama itu ditulis dengan gaya kufik awal. Kaligrafi Arab utara bermula pada abang ke lima dan keenam AD di bahagian Timur Laut iaitu tempat tinggal puak nomad Arab tetapi hanya selepas kebangkitan Islam pada abad ke-7, kaligrafi Arab mula diangkat sebagai satu bentuk seni yang menarik. Malah, kaligrafi menggunakan dakwat emas ditulis mengikut kaedah yang diperkenalkan sejak abad ke-7 oleh seorang pengasas tatabahasa Arab, Abul Aswad Ad-Du`ali, orang pertama yang mengubah bahasa dan sistem penulisan Arab.
Muzium kesenian Islam juga menyimpan dua muka surat Al-Quram hadina iaitu surah Al-Kahf(gua) dan Baqara )lembu) yang ditulis dengan gaya Rayhani. Quran itu difahamkan diterbitkan semasa pemerintahan Zirid Badis pada 1020 AD. Berbeza dengan dakwat emas diatas kertas kulit kaligrafi, skrip jenis ini adalah hasil rombakan kedua penulisan Arab selepas 786 AD. Perubahan terakhir menjurus kepada usaha memudahkan sistem huruf vocal seperti yang diperkenalkan oleh ahli filologi dan kelsigrafer Arab terkenal, Khalil Ibn Ahmad al-Farahidi.
Malangnya, banyak muka surat Quran lama dikoyak dan dijual secara berasingan kepada orang awam untuk koleksi peribagi yang berselerak di seluruh dunia. Akibat kecurian itu, hanya beberapa mula surat saja yang tinggal dalam koleksi muzium. Bagaimanapun, pencuri antic bukanlah satu-satunya musuh kepada buku istimewa itu, malah setiap hari ada unsure lain yang turut memusnahkannya. Nasib baik, Muzium Rakada memiliki makmal moden dengan peralatan penting untuk membantu pekerja seperti Samir Gedah dan Hosni Chakroun menyimpan mikri filem dan membuat fotokopi semua muka surat. Langkah itu perlu untuk menjaga buku agama dan seni kaligrafi daripada musnah secara beransur-ansur.
Sumber : Majalah Going Places, Malaysia Airlines

Tiada ulasan:

Catat Ulasan